نماد سایت مجله آموزشی جامعه دندانپزشکی برای خانواده

درد ارتودنسی دندان + روش‌های تسکین درد

درد ارتودنسی

بیشتر کسانی که در فکر اقدام برای ارتودنسی دندان هستند؛ نگران این مئله نیز می‌باشند که درد آن چقدر است؟ درد ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ چگونه با این درد کنار بیایم؟ علت درد ارتودنسی چیست؟ سوالاتی از این قبیل همواره ذهن بیماران درگیر می‌کند. درد ارتودنسی می تواند تاثیرات مستقیمی در روند زندگی روزمره داشته باشد. به طور معمول بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، در غذا خوردن آن ها محدودیت هایی ایجاد می شود. مهم است که شما در ابتدا با مراقبت‌های مهم دوران ارتودنسی آشنا باشید. اگر می‌خواهید بیشتر درباره درد این درمان رایج بخوانید، در این مقاله تا پایان همراه ما باشید.

درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد؟

بیشتر بیماران چهار تا هفت روز پس از اولین استفاده از بریس ارتودنسی، احساس درد جزئی دارند. به ندرت بعضی از بیماران درد متوسطی را تجربه میکنند. اما اگر کسی میگوید که تحمل درد شدید است قطعا به شما دروغ گفته است!

اگر چند روز اول بعد از ارتودنسی دردی احساس کردید احتمالا در یکی از موقعیت های زیر آن را تجربه خواهید کرد:

دلایل درد ارتودنسی دندان چیست؟

عوامل متعددی مانند سن، میزان نیرویی که به دندان ها اعمال می شود، میزان استرس، آستانه درد هر فرد و موارد دیگری می توانند بر درد این درمان تاثیر گذار باشند. نیروی اعمال شده به دندان ها، جریان خون را تغییر داده و به همین دلیل باعث ایجاد واکنشی التهابی در دهان می شوند. بررسی هایی که بین درک درد ارتودنسی و سلامت روانی بیمار انجام شده است، نشان داده که اثرات روانی می توانند سبب افزایش شدت درد شوند. در مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است، ۹۵ درصد بیماران ارتودنسی درد این درمان را تجربه کردند که در عرض ۴ ساعت این درد شروع شده و تا حدود ۲۴ ساعت شدت می یابد. مواردی که سبب درد می شوند، عبارتند از:

عادت نداشتن به دستگاه ها

یکی از دلایل مهمی که سبب درد در درمان ارتودنسی می شود، تازگی داشتن براکت ها و سیم در دهان است، زیرا فرد قبلا چنین ابزار ها و دستگاه هایی را استفاده نکرده است. زمانی که براکت ها بر روی دندان ها نصب می شوند، برای تغییر موقعیت دندان ها به آن ها فشار و کشش وارد کرده و اعصاب فک را تحریک می کند، به همین دلیل است که احساس درد ایجاد می شود.

وجود درد در چند هفته اول درمان طبیعی می باشد، اما اگر میزان زیادی زمان برد، باید به کلینیک ارتودنسی مراجعه شود و با متخصص ارتودنسی در این باره مشورت شود. یکی از انواع ارتودنسی، ارتودنسی کاموفلاژ یا همان ارتودنسی بدون جراحی‌ست. این نوع می‌تواند کمی از انواع دیگر دردناکتر باشد. اگر مایل به اطلاع درباره آن هستید مقاله‌ی “ارتودنسی کاموفلاژ، درمانی بدون جراحی” را از طریق لینک بخوانید.

سخت بودن براکت ها برای بافت نرم دهان

یکی دیگر از مواردی که سبب درد در درمان ارتودنسی می شود، سخت بودن براکت ها برای بافت نرم دهان است که این براکت ها در اوایل درمان سبب ایجاد زخم و خراش در دهان می شوند. باید گفت در تمام ویزیت ها، ارتودنتیست به تنظیم براکت ها پرداخته و وجود این درد طبیعی خواهد بود.

تغییرات جریان خون

اعمال فشار براکت ها بر روی دندان ها سبب تغییرات جریان خون می شوند که ممکن است دلیل بر بروز درد ارتودنسی باشند. همچنین احتمال دخالت عوامل خارجی در این زمینه وجود دارد. عوامل خارجی، براکت ها و سیم قرار گرفته در دهان می باشند که باعث بروز حساسیت برای بافت نرم دهان خواهند شد.

روش‌های تسکین درد ارتودنسی

بهتر است راهکارهای ساده برای از بین بردن درد و فشار ناشی از ارتودنسی را یاد بگیرید تا بدون مراجعه به پزشک متخصص دردهای که ممکن است شما را ناراحت کند به راحتی برطرف کنید.

استفاده از مواد غذایی نرم در طول ارتودنسی

برخی از افراد ممکن است درد آنچنانی هنگام ارتودنسی نداشته باشند و یا بعد از آن نیز هیچ دردی را احساس نکند اما هنگام غذا خوردن این درد به سراغشان بیاید. خوردن غذاهای سفت و یا چسبنده می‌تواند علاوه بر اینکه درد دندان‌های شما را بیشتر کند موجب آسیب رساندن به بریس‌ها و براکت‌ها شده و گاهی موجب شکسته شدن آن‌ها شود.

 در تمامی روش‌های ارتودنسی شما نیاز دارید تا از یک رژیم غذایی مقوی با بافت نرم استفاده کنید و هنگام مصرف غذا نیز دقت داشته باشید تا دندان‌های شما تحت فشار بیشتری قرار نگیرند. علاوه بر این پزشکان توصیه می‌کنند از غذاهای سرد و خنک استفاده کنید تا التهابات لثه‌ی شما کمتر شود. غذاها و نوشیدنی‌های سرد باعث کاهش فشار بر روی دندان‌ها و تسکین موقت درد آن‌ها خواهد شد. شلوغی دندان‌ها یکی از عمده‌ترین دلایلی است که افراد به سمت درمان ارتودنسی می‌روند. آیا از این ناهنجاری آگاهید؟ درباره کراودینگ یا شلوغی دندان بیشتر بخوانید.

استفاده از آب نمک برای درد ارتودنسی

 استفاده از آب نمک در روزهای اولیه‌ی ارتودنسی می‌تواند به التیام زخم‌ها و التهاب لثه‌ها کمک شایانی کند و همچنین عفونت‌های داخل دهان را نیز کم خواهد کرد. این ماده تنها در روزهای اول مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه هر زمان که احساس درد و ناراحتی در لثه‌هایتان داشتید می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. استفاده از دهانشویه‌ها نیز می‌تواند بسیار کمک‌رسان باشد. با کلیک بر روی لینک با دهانشویه‌ها بیشتر آشنا شوید.

 استفاده از داروی بی حس کننده خوراکی

داروهای ضد دردی، مثل ژل بنزوکائین یا Anbesol و اوراژل وجود دارند که می‌توانید از آنها مستقیما روی لثه‌ها و دندان‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید این ژل بی‌حس کننده را با انگشت خود یا یک گوش پاک کن روی محل قرار دهید.

هرچند ممکن است این ژل طعم خوبی نداشته باشد، اما خیالتان راحت باشد که دهان را بی‌حس کرده و درد پس از محکم کردن براکت را کاهش می‌دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین کاهنده درد ارتودنسی

 مهم‌ترین اولویت شما برای داشتن ارتودنسی موفق رعایت بهداشت دهان و دندان است. شما باید بتوانید بعد از غذا خوردن و یا هنگام نیاز از مسواک نرم، نخ دندان‌های مخصوص ارتودنسی و دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید، چرا که با وجود سیم‌ها و ابزارهای ارتودنسی در دهان شما بیشتر از قبل مواد غذایی ما بین دندان‌ها و این ابزارها گیر خواهند کرد و سبب بروز عفونت و درد در دندان‌های شما خواهد شد.

بهتر است رعایت بهداشت دهان را در اولویت قرار داده و آن را رعایت کنید تا درد ارتودنسی شما بسیار کاهش یافته و از زرد شدن دندان‌هایتان جلوگیری کنید.

گارد یا محافظ دندان

در برخی موارد ممکن است پزشک شما برای کاهش درد دندان هایتان از گارد دهانی استفاده کند. این محافظ‌ها ‌با قرار گرفتن روی براکت‌ها هنگام انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش از ایجاد درد روی گونه‌ها و فک‌های شما می‌کاهند. اگر مایل هستید درمان ارتودنسی را در زمان کوتاهتری سپری کنید، گریزی به مقاله‌ی ارتودنسی سریع بزنید تا با این نوع ارتودنسی بیشتر آشنا شوید.

استفاده از موم دندانپزشکی

شما می‌توانید موم دندان را در داروخانه‌های محلی پیدا کرده و زمانی که براکت دارید از آن در دهان و دندان‌های خود استفاده کنید. استفاده از موم بر روی لب‌ها، دندان و یا بافت نرم حفره دهان باعث ایجاد یک سد محافظ برای کمک به جلوگیری از درد ناشی از براکت‌ها می‌شود.

استفاده از کمپرس یخ

ممکن است پزشک متخصص در همان لحظات اولیه‌ی ارتودنسی برای شما استفاده از کمپرس یخ را پیشنهاد دهد. شما با استفاده از این کمپرس می‌توانید درد و فشار ناشی از ارتودنسی را از بین ببرید، به این صورت که می‌توانید آن را روی لثه‌های خود گذاشته و کمی مکث کنید تا درد آن برطرف شود.

خوراکی‌های مناسب بعد از ارتودنسی

غذاهای نرم و غذاهایی که نیاز به جویدن ندارند برای کسانی که ارتودنسی انجام داده اند بسیار مفید هستند. این غذاها درد ارتودنسی را کاهش میدهند و دست کم آن را تشدید نیمکنند. حال آنکه غذهای سفت و سخت که نیازمند جویدن زیاد هستند درد را به شدت بدتر میکنند.

غذاهای نرم زیر را میتوانید به رژیم غذایی و تغذیه هنگام ارتودنسی خود اضافه کنید:

سخن پایانی

در این محتوا درباره درد ارتودنسی دندان خواندیم. درد یک امر طبیعیست که تمام بیماران ارتودنسی باید برای اصلاح ناهنجاری های موجود در فکین و دندان ها پذیرای آن باشند. زیرا برای رسیدن به هدف دندان های منظم و مرتب تحمل کمی درد خفیف ارتودنسی اجتناب ناپذیر است. پس سعی کنید با صبوری و رعایت موارد بهداشتی این دوران به خوبی پشت سر بگذارید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

خروج از نسخه موبایل