نماد سایت Dentist Community

با مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان آشنا شویم

مراقبت های  بعد از ایمپلنت دندان شما را از دردسر عفونت فک و لثه آسوده می‌سازد و ماندگاری دندان ایمپلنتی شما را تضمین می‌کند. بخش مهمی از موفقیت هر عمل جراحی وابسته به پزشک جراح است. اما با وجود ماهرترین پزشک هم هر عمل جراحی در صورتی به‌طور کامل موفقیت‌آمیز است که مراقبت‌هایی پس از آن نادیده گرفته نشود. ایمپلنت دندان نیز مراقبت‌های خاص خود را نیاز دارد. با ما در نگاهی به این مراقبت‌ها همراه باشید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان:

ایمپلنت دندان جایگزینی همیشگی برای دندان‌هایی است که از دست داده‌اید. دندان‌های کاشته‌شده همانند دندان‌های طبیعی شما عمل می‌کنند. شما می‌توانید با این دندان‌ها همچون دندان‌های طبیعی خود حرف بزنید، بخندید، غذا بخورید و زندگی راحتی داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت دندان روی لینک زیربزنید.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که از این دندان‌های کاشته شده باید به‌طور کامل مراقبت شود. تضمین موفقیت کاشت و ماندگاری دندان‌ها تنها در صورت مراقبت کامل از آنها تا زمان بهبودی امکان‌پذیر است. مراقبت های پس از ایمپلنت را می‌توانیم به دو گروه تقسیم کنیم. بخش نخست این مراقبت‌ها باید در زمان ایمپلنت و هفته‌های پس از آن اتفاق بیفتد. این مراقبت‌ها بهبودی کامل فک و لثه‌های شما را به دنبال دارد. بخش دوم نیز مربوط به زمان پس از بهبودی زخم‌ها و موفقیت کاشت دندان است.

آشنایی با مراقبت های بعد از ایمپلنت در طول دوره درمان:

زمان پس از ایمپلنت را باید به دوره‌های مختلفی تقسیم کنیم. هریک از این دوره‌ها مراقبت‌های ویژه خود را نیاز دارند:

۱- مراقبت‌های ایمپلنت در ۴۸ ساعت نخست پس از جراحی:

۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست پس از کار گذاشتن ایمپلنت مهم‌ترین زمان برای ثابت شدن ایمپلنت در فک شما است. مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را در این زمان جدی بگیرید:

۲- مراقبت های بعد از ایمپلنت، در هفته نخست پس از کاشت دندان:

در هفته اول پس از کاشت دندان نکته‌های مهمی را در نظر داشته باشید:

۳- مراقبت های بعد از ایمپلنت، در ۲ تا ۸ هفته پس از کاشت دندان:

اکنون زخم‌های شما رو به بهبودی است. در این مدت، مراقبت‌های مختلفی را در نظر داشته باشید:

آشنایی با مراقبت های پس از بهبودی کامل و محکم شدن ریشه دندان:

بهبودی کامل فک و لثه‌های شما چند هفته‌ای طول می‌کشد. اما پس از آن شما دندان‌هایی شبیه دندان‌های طبیعی خواهید داشت. اکنون از این دندان‌ها هم باید همانند دندان‌های طبیعی خود مراقبت کنید. خوراکی‌های سفت را با دندان‌های خود نجوید و پوست مغزها را با دندان‌های خود نشکنید. یادتان باشد دندان‌های مادرزادی شما هم تاب مقاومت در برابر ضربه‌ها و فشارهای غیرطبیعی را ندارند.

مراقبت های بعد از ایمپلنت در زمینه دارویی:

هر زخمی، به‌ویژه زخم‌های محیط مرطوب، ممکن است با عفونت روبه‌رو شوند. داروهای آنتی بیوتیک از مهم‌ترین داروهای تجویزی پس از ایمپلنت است. پزشک متخصص شما برایتان مسکن هم تجویز می‌کند تا در صورت داشتن درد از آنها استفاده کنید. داروهای ضد التهاب هم کمک می‌کند تا ورم محل زخم زودتر بهبود یابد. در نهایت، مکمل‌های تغذیه‌ای، مانند قرص‌های کلسیم و ویتامین D، هم به کمک شما می‌آیند تا روند بهبودی شما را سرعت بخشند.

پیامدهای مراقبت نکردن پس از ایمپلنت:

به چند دلیل مهم و ضروری، شما باید مراقبت از ایمپلنت را جدی بگیرید:

پرسش های متداول:

۱- دلیل توصیه به استراحت پس از جراحی ایمپلنت چیست؟

استراحت و آرامش شما خون‌ریزی زخم محل کاشت دندان را کاهش می‌دهد. همچنین جوش خوردن محل زخم را سرعت می‌بخشد.

۲- آیا خوابیدن روی محل جراحی می‌تواند ایمپلنت دندان من را با مشکل روبه‌رو سازد؟

بله، یکی از موارد مراقبت های بعد از ایمپلنت نخوابیدن روی صورت، در سه چهار شب نخست پس از ایمپلنت است. برای اطمینان از این مسئله، دو بالش در دو طرف سروصورت خود قرار دهید.

۳- آیا دچار تب شدن پس از کاشت دندان طبیعی است؟

تب نشانه عفونت است. البته در صورت دچار شدن به تب خفیف نترسید و نگران نشوید. آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا در صورت نیاز، داروی مناسب برایتان تجویز شود.

گفتار پایانی:

موفقیت در عمل کاشت دندان وابسته به چند عامل مهم است. وجود متخصص باتجربه و کاردان نخستین عامل موفقیت هر جراحی، از جمله کاشت دندان است. اما تنها مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان تا بهبودی می‌تواند روند درمان شما را با موفقیت کامل همراه سازد.

خروج از نسخه موبایل