بهداشت دهان و دندانمعرفی درمان های دندانپزشکی

نحوه عصب کشی دندان

افراد زیادی در طول زندگی به دلایل مختلفی از جمله عدم مسواک زدن و عدم استفاده از نخ دندان و محلول دهان شوی، دچار پوسیدگی دندان می شوند. این پوسیدگی معمولا با لکه های کوچکی شروع می شود که اگر به موقع درمان نشود بزرگ تر شده و به ریشه و عصب دندان می رسد. از آن جایی که دندان یکی از اعضای مهم بدن به شمار می رود و به طور مستقیم بر زیبایی و سلامت بدن تاثیر می گذارد، باید علاوه بر رسیدگی به آن، هر شش ماه یک بار برای چکاپ به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. در غیر اینصورت، دندان ها شروع به پوسیدگی کرده و اگر این عارضه به موقع درمان نشود دچار آسیب عمیقی شده و درد زیادی در این ناحیه حس می شود؛ در این مواقع نمی توان تنها به چند عدد قرص مسکن برای تسکین درد اکتفا کرد. اولین و بهترین راه حل در این شرایط مراجعه به یک دندان پزشک متخصص و رفع مشکل به وجود آمده به صورت ریشه ای و اصولی می باشد. (برای آشنایی با تخصص های دندانپزشکی می‌توانید روی قسمت رنگی کلیک کنید.)

در بیشتر موارد دندانپزشک راه حل مشکل را بعد از معاینه عصب کشی دندان و پر کردن آن می داند. پزشک در این پروسه دندان پزشکی قسمت بافت نرم و اصطلاحا پالپی دندان را که دارای عروق و اعصاب می باشد تخلیه می کند. این قسمت در داخل کانال های دندان قرار دارد، دندان پزشک بعد از تخلیه پالپ مراحل پاک سازی و ضدعفونی را انجام داده و با موادی به نام گوتاپرکا دندان را پر می کند.

دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی چگونه است؟

مراحل عصب کشی دندان

معمولا دندانپزشک بعد از معاینه دندانی که دردناک است از اشعه ایکس برای تایید تشخیص خود استفاده می کند، سپس پروسه عصب کشی دندان را که شامل چند مرحله اساسی است آغاز می کند. این مراحل به شرح زیر می باشد:

مرحله اول (بی حس کردن)

این کار ابتدا تحت بی حسی موضعی انجام می شود. دندان پزشک در این مرحله برای اینکه شما دردی را احساس نکنید، مقداری از داروهای بی حس کننده را بر روی لثه شما در نزدیکی دندان آسیب دیده قرار می دهد. گاهی اوقات به دلیل زیاد بودن پوسیدگی و عفونت دندان ممکن است بی حس شدن دندان زمان بیش تری را صرف کند؛ حتی در برخی از موارد به خاطر کاهش عفونت ممکن است، پزشک داروهای آنتی بیوتیک را به مدت ۱۰ الی ۱۵ روز تجویز کند و بعد از این مدت شروع به عصب کشی دندان نماید.

مرحله دوم (ایجاد حفره برای از بین بردن عصب دندان)

در این مرحله پزشک با ایجاد شکاف کوچکی در عاج دندان (قسمت بالای دندان) پالپ دندان را مشاهده می کند. وقتی که پالپ دچار آلودگی و آسیب شده باشد، پزشک با دقت آن را برمی دارد تا به کانال عصبی دندان برسد. سپس با دقت زیاد عصب دندان را خارج می کند.

مرحله سوم (ضد عفونی کردن و پاک سازی)

در این مرحله دندان پزشک با استفاده از یک آنتی بیوتیک موضعی به سرکوب کردن عفونت ایجاد شده می پردازد و مانع از رشد و عود مجدد آن می شود. بعد از تمیز شدن کانال ها، پزشک متخصص دندان را با ماده ای به نام خمیر سیلر و ماده شبیه به لاستیک، به نام گوتاپرکا پر می کند.

کشیدن دندان و ایمپلنت

مرحله چهارم (پر کردن شکاف)

این قسمت آخرین مرحله عصب کشی دندان می باشد. در این مرحله دندان پزشک با پر کردن شکافی که در ابتدای کار ایجاد کرده بود به صورت موقتی سطح آن را می پوشاند. پزشک به کمک سیلانت (لایه ای نازک و محافظ که معمولا از پلاستیک ساخته می شود و به سطح جویدن دندان های پشتی چسبانده می شود.) درز ها و سوراخ ها را می پوشاند تا کانال از بزاق دهان در امان بماند.

بعد از عصب کشی دندان، شما باید چند روز بعد به دندانپزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما برای این که مطمئن شود عفونت روت کانال کاملا از بین رفته است، با استفاده از اشعه ایکس تصاویری از دندان عصب کشی شده شما تهیه می کند، سپس در صورت نبودن مشکل خاصی به طور دائمی دندان شما را پر می کند. عصب کشی دندان یک روش ترمیمی به حساب می آید.افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند می توانند با توجه به میزان مراقبت از دندان تا آخر عمر از نتایج مثبت آن بهره مند شوند. توجه داشته باشید که دندان های عصب کشی شده مانند بقیه دندان های سالم نیاز به رسیدگی بهداشتی و مسواک زدن دارند.

هزینه عصب کشی دندان

هزینه این کار به عوامل متعددی از جمله تعداد کانال هایی که به عصب کشی نیاز دارند و میزان پوسیدگی و خرابی دندان بستگی دارد. حال هر چه تعداد ریشه ها بیش تر باشد، هزینه هم بیش تر خواهد شد. علاوه بر این دندان های عقبی که به سختی قابل دسترس هستند هزینه روت کانال آن ها بیش تر می باشد. اگر فکر می کنید که به عصب کشی دندان نیاز دارید، حتما به یک دندانپزشک متخصص خوب مراجعه کنید و پس از عصب کشی به توصیه های بهداشتی و پزشک معالج عمل کنید تا بدون هیچ مشکلی از آن بهره ببرید.

جراحی لثه یا پریودنتال چیست؟ + معرفی انواع و مراحل جراحی لثه

کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عصب کشی دندان: روت کانال دندان