بهداشت دهان و دندان

معرفی ۲ مقاله از دانشنامه دندانپزشکی نوین آریا

امروزه با پیشرفت هایی که در علم دندانپزشکی حاصل شده درمان مشکلات مختلف دندان با کمترین درد و کمترین زمان ممکن انجام می شود. به همین دلیل دیگر کمتر کسی از رفتن به دندانپزشکی ترس دارد. لذا با پیشرفتی که در فناوری دندان پزشکی و تجهیزات دندانپزشکی بوجود آمده می توان گفت آینده دندانپزشکی کل دید ما را نسبت به دندانپزشکی تغییر خواهد داد. دندان پزشکان و متخصصان دنیای دندان پزشکی هر روز یک تکنولوژی جدید را به دنیا ارائه می دهند تا از این طریق بتوانند به نیاز های بیماران پاسخ دهند. در این مقاله به تکنولوژی دندانپزشکی در که در سال های اخیر تحولات قابل توجهی را در دنیای دندان پزشکی به وجود آورده است اشاره می کنیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

علیرغم پیشرفت‌های دندان‌پزشکی، هنوز هم بسیاری از افراد با مشکل از دست دادن دندان‌های خود مواجه هستند، دلیل این مسئله اغلب به دلیل پوسیدگی، بیماری‌های دندانی یا جراحت و تصادفات است. اگر دندان شما صدمه دیده و یا اگر یکی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید، گزینه‌های بسیاری پیش روی شما قرار دارد. ایمپلنت دندان یک راه حل عالی اما پرهزینه است که مزایای بسیار زیادی دارد.امروزه روش‌های متنوعی برای ترمیم دندان پیشنهاد می‌شود. اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اید، اصلاً جای نگرانی نیست در سرتاسر جهان بسیاری از افراد بزرگسال ۲۰ تا ۶۵ سال حداقل سه دندان پوسیده دارند یا حداقل یک دندان خود را از دست داده‌اند. خوشبختانه چندین راه برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته وجود دارد، بریج‌ها، دندان‌های مصنوعی متحرک یا ایمپلنت‌ها می‌توانند به خوبی جایگزین دندان از دست رفته ‌شوند. در صورتی که با تکنولوژی دندانپزشکی آشنا نیستید که اکثریت مردم از آن شناخت کافی ندارند، با مطالعه این مقاله اطلاعات مناسبی در رابطه با ایمپلنت‌ها یکی از شایع‌ترین روش‌های جایگزین دندان از دست رفته مطالعه خواهید کرد.

مطالعه بیشتر
علت‌ زردی و لکه دار شدن دندان ها چیست؟ + آشنایی با روش های خانگی سفید کردن دندان

ایمپلنت‌ دندانی جایگزین ریشه‌های دندان هستند. ایمپلنت یک ساختار قوی برای دندانی که جایگزین دندان طبیعی شده را فراهم می‌آورد. ایمپلنت‌ها از جنس تیتانیوم (مشابه ریشه دندان) هستند و از طریق جراحی در داخل استخوان فک و زیر خط لثه قرار می‌گیرند. اکثر ایمپلنت‌ها شبیه به دندان طبیعی هستند.

این جایگزین‌های دندانی بر خلاف دندان‌های مصنوعی متحرک، حالت خود را از دست نمی‌دهند و باعث از بین رفتن ظاهر صورت هم نمی‌شوند. بر خلاف بریج‌ها نیازی به تکیه‌گاه برای اتصال ندارند. اساساً ایمپلنت‌ دندان جایگزین خود دندان یا دندان‌های از دست رفته می‌شوند و دارای دندان و ریشه مصنوعی هستند، ضمن اینکه به سایر دندان‌های طبیعی آسیبی نمی‌رسانند. ایمپلنت‌ها گزینه‌ای بسیار مناسب‌تر و مساعدتر از سایر روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته به شمار می‌روند، هرچند که هزینه بسیار بالاتر از دیگر روش‌ها دارند.

جایگذاری ایمپلنت دندان تنها قرار دادن دندان‌ مصنوعی در دهان نیست، بلکه شبیه به یک جراحی کوچک است. ایمپلنت‌ها درمانی ایمن و نسبتاً مطمئن به شمار می‌روند. آن‌ها شبیه دندان‌های طبیعی بوده و مادامی که از آن‌ها مراقبت شود در دهان شما باقی خواهند ماند.

روند درمانی چگونه ادامه می یابد؟

ایمپلنت‌ها با قرار گرفتن در داخل استخوان فک، باعث می‌شوند دندان جایگزین شده از همان احساس، ظاهر و عملکرد دندان طبیعی برخوردار گردد. به طور کلی ایمپلنت‌ دندان زمانی به کار می‌روند که مراجعه‌کننده حداقل یک دندان از دست رفته داشته باشد؛ استخوان فک به طور کامل رشد کرده باشد.

مقدار کافی استخوان برای ثابت نگه داشتن ایمپلنت وجود داشته باشد یا امکان پیوند استخوان وجود داشته باشد؛ بیماری خاصی نداشته باشد که بر بهبود استخوان تأثیر گذارد؛ قادر یا خواهان استفاده از دندان‌های مصنوعی متحرک نباشد؛ بتواند چندین ماه پروسه طولانی درمان را تحمل کند. هر فردی که از سلامت کافی برای انجام عمل جراحی دهانی یا کشیدن دندان برخوردار باشد و دارای لثه‌های سالم و مقدار کافی استخوان برای نگه داشتن ایمپلنت باشد، می‌تواند از ایمپلنت دندان استفاده کند.

مطالعه بیشتر
استفاده از دهانشویه در دوران بارداری

البته برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ایمپلنت دندان چگونه انجام میشود؟ را بخوانید.

ارتودنسی دیمون چیست؟

ارتودنسی دیمون (Damon) یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین روش های ارتودنسی ثابت است که مشکلات سایر روش ها را تا حد زیادی رفع کرده است. این روش شباهت زیادی به بریس های فلزی دارد، با این تفاوت که بریس های خود تنظیم ارتودنسی دیمون بر خلاف ارتودنسی فلزی بعد از نصب روی دندان برای رفع ناهنجاری دندان ها نیازی به تنظیم و سفت شدن مداوم ندارند. این بریس ها توسط یک مکانیسم کشویی به سیم های ارتودنسی وصل شده و به آرامی و بدون فشار زیاد موجب حرکت دندان ها به سمت جایگاه اصلی خود می شوند. به همین دلیل ارتودنسی دیمون راحت تر و زیباتر است و در مدت کوتاه تری به نتیجه مطلوب دست پیدا می کند. بریس های سلف لیگیتینگ از جنس سرامیک یا فلز هستند. نوع سرامیکی بریس های دیمون به صورت شفاف ساخته می شوند به طوری که کمتر روی دندان قابل رویت بوده و بسیار شبیه به ارتودنسی سرامیکی است . البته بریس های سرامیکی دیمون را می توان در یک طیف رنگی گسترده نیز سفارش داد.

سیستم دیمون نیازی به استفاده از کش های ارتودنسی در اطراف براکت ها ندارد. در نتیجه تمیز کردن دندان ها و دستگاه ارتودنسی در این روش راحت تر است. همچنین معضل تغییر رنگ کش های ارتودنسی را ندارد. طراحی و عملکرد بریس های دیمون به گونه ای است که می تواند با توجه به نوع مشکل و ناهنجاری موجود به سمت جلو یا عقب هدایت کند. در عملکرد ارتودنسی دیمون از فشار ملایم و نیروهای بیولوژیکی حساس بدن برای حرکت دندان ‌ها استفاده می‌ شود.

مطالعه بیشتر
ایمپلنت دندان چیست؟ + نحوه استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت و مراقبت های لازم

درباره ارتودنسی دیمون

همانطور که می دانید در ارتودنسی ثابت ، ما از وسایل مختلفی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می کنیم. این وسایل معمولا از ابتدا تا انتهای درمان به دندان ها متصل هستند. تقریبا مهمترین جزء ارتودنسی ثابت “براکت” است. این ها لنگر هایی هستند که دقیقا روی سطح جلوی دندان ها قرار می گیرند و از میان آن ها سیم ارتودنسی عبور می کند.

بر اساس اینکه براکت ها از چه جنس و مدلی هستند ما ارتودنسی ثابت را به چند روش تقسیم بندی می کنیم. مثلا اگر براکت شفاف یا همرنگ دندان باشد گفته می شود که ارتودنسی سرامیکی است. اگر براکت فلزی معمولی باشد می گوییم ارتودنسی معمولی (یا به قول قدیمی ها سیم کشی دندان) و اگر براکت از نوعی موسوم به دیمون باشد، گفته می شود ارتودنسی دیمون انجام شده.

ارتودنسی دیمون چند نوع دارد؟

ارتودنسی دیمون از نظر جنس و آلیاژهای خود می‌تواند انواع متفاوتی داشته باشد؛ ارتودنسی دیمون شفاف و ارتودنسی سرامیکی از میان تمام انواع ارتودنسی دارای محبوبیت بیشتری هستند، شاید شما نخواهید که کسی متوجه داشتن ارتودنسی روی دندان های شما شود، این نوع ارتودنسی همان چیزی است که شما دنبال آن هستید.

بررسی تفاوت ارتودنسی دیمون با ارتودنسی معمولی

ارتودنسی دیمون و معمولی هردو یک هدف را دنبال می کنند و سعی میکنند که از طریق اعمال نیرو به دندان ها، آن هارا در حد میلی متر جا به جا کنند که در نتیجه به مرور زمان دندان ها در جای درست خود قرار میگیرند. این دو روش ارتودنسی در نحوه ی عملکرد و چگونگی انجام تغییرات باهم تفاوت دارند. در اینجا منظور عملکرد براکت هاست. در ارتودنسی دیمون با براکت ها ی خود بازشونده، طراحی براکت و سیم اتصال به گونه ای است که با حرکت دندان، بریس هم حرکت می کند و بدین گونه نیاز به تنظیم دستی سیم و براکت ها به صورت دوره ای نیست. تفاوت دیگر این دو در این است که براکت ها در ارتودنسی دیمون کوچکتر هستند.

مطالعه بیشتر
ترک و شکستگی دندان

طول درمان پارامتر دیگر در موضوع تفاوت ارتودنسیِ دیمون با ارتودنسی سنتی است، گفته شده است که براساس عملکرد براکت های دیمون که فشار های منظمی که به دندان ها وارد می کند، سبب می شود که نسب به ارتودنسی سنتی، طول درمان کوتاه تری داشته باشد. البته این فاکتور هم با توجه به سن بیمار، نوع وشدت ناهنجاری می تواند متفاوت باشد و حتی در موارد ممکن است در مورد یک بیمار، ارتودنسیِ دیمون و معمولی طول درمان یکسانی داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله چرا ارتودنسی دیمون در میان مردم محبوب است؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا