رابطه‌ی بیماری‌های دندان و دیابت

آیا شما در بین اطرافیان خود فرد دیابتی می‌شناسید که با مشکلات دهان و دندان مواجه باشد؟ مطالعات نشان داده‌اند که بیماران دیابتی نسبت به افراد غیر دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت دهان و بیماری‌های لثه و دندان هستند. افراد مبتلا به دیابت که سطح قند خون خود را کنترل نمی‌کنند مشکلات بیشتری نسبت به سایرین دارند. این عفونت‌ها اغلب پس از بلوغ و در بیماران مسن ایجاد می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: هموفیلی و بیماری‌های دهان و دندان

چرا دیابت بر دندان تاثیر می‌گذارد؟

گلوکز بیش از حد ، که قند نیز نامیده می شود ، در خون ناشی از دیابت می تواند باعث درد ، عفونت و تاثیر بر سلامت دندان ها شود. وقتی دیابت کنترل نشود ، سطح بالای گلوکز در بزاق دهان به رشد باکتری های مضر کمک می کند. این باکتری ها با غذا ترکیب می شوند و یک فیلم نرم و چسبناک به نام پلاک تشکیل می دهند.

پلاک همچنین از خوردن غذاهایی حاوی قند یا نشاسته نشأت می گیرد. برخی از انواع پلاک ها باعث پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره می شوند. انواع دیگر پلاک باعث بیماری لثه و بوی بد دهان می شود. در صورت ابتلا به دیابت ، بیماری لثه می تواند شدیدتر باشد و بهبود آن طولانی تر می شود. به نوبه خود ، داشتن بیماری لثه می تواند کنترل گلوکز خون را سخت کند.

علائمی که بر اثر دیابت ممکن است در دهان شما بروز یابد

• لثه های دارای درد یا متورم
  • خون ریزی لثه ها
  • پس روی لثه ها
  • دندانهای شل
بوی بد دهان و دیابت

در صورت بروز هر یک از این علائم باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ممکن است برای جلوگیری از بدتر شدن مشکل نیاز به درمان فوری باشد.

سیر تا پیاز دیپ بایت

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: درباره کیست دندان بیشتر بدانید

برخی بیماری‌های لثه و دندان ناشی از دیابت

همانطور که اشاره شد، دیابت زمینه را برای بیماری لثه و دندان بسیاری فراهم می‌کند. در این‌جا به چند مورد از آن‌ها بیشتر می‌پردازیم:

تاخیر ترمیم زخم

ممکن است متوجه شده باشید که زخم ها و عفونت ها مدت زمان بیشتری ترمیم می شوند. این یک عارضه جانبی از دیابت و پیر شدن است که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. این به علاوه بهبودی کندتر به این معنی است که اگر مشکلی در لثه ها یا دندان های شما رخ دهد ، بهتر شدن مدت بیشتری طول می کشد و ممکن است سریع‌تر بدتر شود.

دیابت و خشکی دهان

خشکی دهان یا زروستومیا یکی دیگر از مشکلات بهداشت دهان و دندان است که می تواند به دلیل دیابت ایجاد شود. بزاق تولید شده در داخل دهان از میکروب های مضر و باکتری ها محافظت می کند.

خشکی دهان و دیابت

دیابت می تواند بر تولید بزاق تاثیر بگذارد که خطر عفونت را افزایش می دهد.

عفونت

باکتری ها تنها موجوداتی نیستند که قند را دوست دارند. قارچ ها نیز قند را دوست دارند ، به همین دلیل است که عفونت قارچی به نام برفک در افراد دیابتی شایع است. برفک باعث ایجاد لکه های سفید یا قرمز بر روی زبان و داخل گونه های شما می شود. گاهی اوقات به زخم باز تبدیل می شوند.

اگر از پروتزهای دندانی استفاده می کنید ، سیگار می کشید یا آنتی بیوتیک مصرف می کنید ،نیز ممکن است دچار برفک شوید. مخمر با شکر اضافی بزاق رشد می کند و به خصوص نقاط مرطوب مانند نواحی تحت پروتزهای لق را دوست دارد. برفک تنها یکی از انواع عفونت دهانی دیابت است که شما را در معرض خطر قرار می دهد.

کشیدن دندان و ایمپلنت

پریودنتیت ناشی از دیابت

پریودنتیت یک بیماری پیشرفته لثه بوده که ممکن است به دلیل دیابت تحریک شود. این بیماری به بافت های نرم دهان و استخوان حمله می کند تا ساختار نگهدارنده دندان را مختل کند. اگردرمانی به موقع صورت نگیرد، ممکن است دندان شما خراب شود.

پریودنتیت لثه و دیابت

پریودنتیت یک بیماری مزمن دهان است و افراد دیابتی در معرض خطر بیشتری به آن قرار دارند. بدن آن ها قادر به مقابله با عفونت نیست و در صورت ابتلا به پریودنتیت، سلامت دهان و دندان آن ها را بدتر می کند.

چگونه از بیماری‌های دهان و دندان حین دیابت دور بمانیم؟

اطمینان حاصل کنید که مراقبت‌های فوق‌العاده خوبی از دهان خود دارید و عفونت‌های دندانی بلافاصله درمان می‌شوند. بیماران دیابتی که مراقبت دندانپزشکی خوب و کنترل انسولین مناسب دارند احتمالاً بروز بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهند.  رژیم غذایی و ورزش ممکن است مهم‌ترین تغییراتی باشند که بیماران دیابتی می‌توانند برای بهبود کیفیت زندگی و سلامت دهانشان انجام دهند.

بیماران دیابتی باید مطمئن باشند که دندانپزشک از سابقه پزشکی و وضعیت بهداشت دهان آن‌ها آگاهی دارد. برای حفظ سلامت دندان و لثه بیماران دیابتی باید علاوه بر کنترل سطح قند خون، میزان تری گلیسیرید و کلسترول را نیز به‌صورت منظم بررسی کنند. آگاهی از این موارد و مراقبت منظم می‌تواند رابطه‌ی مستقیم با اجتناب از بیماری لثه داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر: درجه حرارت بدن و دندانپزشکی

در صورت زخمی شدن دهان چه اقداماتی انجام دهید؟

زخم دهان پس از انجام کار دندانپزشکی شایع است. اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است چند ساعت یا چند روز نتوانید غذاهایی را که معمولاً می خورید بخورید یا بجوید. برای راهنمایی در مورد چگونگی تنظیم روال معمول خود در حالی که دهان شما بهبود می یابد ، از پزشک خود بپرسید:

• چه غذاها و نوشیدنی هایی باید بخورید.
  • اگر باید زمان مصرف داروهای دیابت را تغییر دهید.
مراجعه به پزشک در صورت زخم پس از دندانپزشکی
  • اگر باید دوز داروهای دیابت خود را تغییر دهید.
  • چند بار باید قند خون خود را بررسی کنید.
درباره کیست دندان بیشتر بدانید

سخن پایانی

در این نوشتار درباره تاثیر دیابت بر احتمال بروز بیماری‌های لثه و دندان سخن گفتیم. فراموش نکنید مراجعه منظم به دندان­پزشک اهميت زيادي دارد. مطالعات نشان مي ­دهد که درمان بيماري لثه ­اي سبب  کنترل بهتر قند خون در بيماران مبتلا به ديابت مي شود. اين امر سبب کند شدن سير  پيشرفت بيماري مي شود. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.